Here comes the sun! – Naar buiten tijdens de rekenles (deel 1)

Het is voorjaar! En gelukkig laat de zon zich vaker zien en wordt de temperatuur steeds aangenamer. Tijd om naar buiten te gaan! Dit kan natuurlijk tijdens het speelkwartier, of na schooltijd… Maar waarom niet ook tijdens de rekenles? De natuur en zelfs het schoolplein zit vol met reken- en wiskundige uitdagingen en biedt meer bewegingsruimte om een rekenspel te spelen. In deze blog een aantal inspirerende (reken)spellen om mee aan de slag te gaan. Veel plezier!

Rekenspellen voor buiten (deze spellen zijn goed te spelen met de LDO kaartspellen)


Sommen verstoppertje (geschikt voor groep 2 t/m 8):

Geef alle kinderen een kaartje met een som of een getal erop (kies zelf het goede niveau van de sommen). De helft van de kinderen verstopt zich nu op het schoolplein. De andere helft telt af. Daarna mogen deze kinderen de verstopte kinderen zoeken. Heb je een kind gevonden. Reken dan zijn of haar som uit. De spelers wisselen van rol. Speel het spel tien minuten. Iedereen wisselt telkens van verstoppen naar zoeken en er worden veel sommen uitgerekend!

Levend Stratego (geschikt voor groep 2 t/m 8):

De groep wordt verdeeld in twee teams. Alle kaartjes worden ook verdeeld in twee stapels. De twee teams krijgen allebei een plek op het plein (basis). Geef alle kinderen een kaartje met een som of een getal erop (kies zelf het goede niveau van de sommen). De twee teams mogen elkaar nu tikken. Degene met het hoogste antwoord wint beide kaarten en brengt ze terug naar de basis. Welk team verdient de meeste kaarten?

Tip: Laat kinderen zelf criteria bedenken van welke kaart wint van welke kaart, bijvoorbeeld even antwoorden winnen van oneven antwoorden. Zo krijgt het spel een nieuwe wending.

Sommenmachine (geschikt voor groep 4 t/m 8):

Op het plein liggen hoepels met stoepkrijt. In elke hoepel staat een getal. Dit is het antwoord van de sommen die de kinderen gaan bedenken. Maak tweetallen en laat de kinderen langs de hoepels rennen. Telkens schrijven ze 1 som op die klopt bij het antwoord in de hoepel. Spreek met de groep af dat er geen dubbele sommen in de hoepels mogen komen. Hoeveel sommen kan de groep maken in tien minuten?

Tip: door tweetallen te maken, kunnen kinderen overleggen en dus van elkaar leren. Daag kinderen uit om handige strategieën te gebruiken om snel sommen te bedenken. Speel 2 rondes van dit spel. Na de eerste ronde bespreken de kinderen in de groep hoe ze het nog beter kunnen aanpakken. Kunnen ze in ronde 2 meer sommen bedenken?

 Meer weten over de kaartspellen?

Bij alle rekendomeinen van LDO Rekenen zijn kaartspellen ontwikkeld. Met behulp van de kaartspellen kunnen kinderen de rekendoelen oefenen door middel van het spelen van een spel. Zo krijgen de kinderen meer inzicht of worden bewerkingen geautomatiseerd.

​Er zijn kaartspellen voor alle groepen en bij elk kaartspel zitten meerdere spelsuggesties. De spelsuggesties zijn makkelijk te begrijpen en spellen duren maximaal 10 minuten. Speel met de hele klas, of in kleine groepjes. Gebruik de spellen tijdens de rekenles, of als tussendoortje (ook in te zetten als energizer).

​Deze kaartspellen zijn los verkrijgbaar en te gebruiken en in te zetten naast iedere rekenmethode. ​

Klik hier om de kaartspellen te bestellen!